Fotografia uliczna (ang. street photography) od kilku lat staje się coraz bardziej popularna w Polsce, chociaż w Stanach zjednoczonych jest uprawiana od połowy wcześniejszego stulecia. Pewien znajomy fotograf powiedział mi kiedyś, że w przeciwieństwie do wielkich miast USA (Nowego Jorku, Los Angeles itd.) gdzie ludzie wręcz uciekają od wszędobylskich paparazzi (fotografia uliczna jest tam bardzo popularna), w Polsce fotografia uliczna jest bardzo łatwa, większość osób nie obawia się zostania uwiecznionym w kadrze, nie jesteśmy przyzwyczajeni, że każdy nasz ruch jest monitorowany przez aparaty fotograficzne profesjonalnych oraz początkujących fotografów. Jeśli chodzi o nastawienie ludzi do fotografów, nie mamy z tym problemów (osobiście tylko jeden raz w Warszawie w okolicach Zamku Królewskiego uwieczniłem przypadkowo na zdjęciu jakąś wschodzącą gwiazdę, ponieważ nie znałem tej Pani totalnie a przyszła do mnie z wielką awanturą, oczywiście zdjęcie wykasowałem, ale wyjątek tylko potwierdza regułę). Dzisiaj prezentuję kilka zasad fotografii ulicznej które mogą pomóc w tworzeniu jeszcze lepszych ujęć z „życia miejskiej dżungli”.

Fotografia uliczna - Diane Arbus

Fotografia uliczna – Diane Arbus

Na zdjęciu muszą być ludzie

Fotografię uliczną tworzą ludzie, ich zachowania, codzienne życie, emocje itd. Gdy na zdjęciu będzie ulica, budynek, detal ale nie znajdą się na nim ludzie to już nie jest fotografia uliczna a fotografia miejskiego krajobrazu lub architektury.

 

Fotografowane są normalne osoby nie performerzy

Piękno fotografii ulicznej polega na przedstawianiu zachowań zwykłych osób z ich codziennego życia, może i łatwiej sfotografować ulicznego grajka lub występ tancerzy, ale na pewno nie będzie to samo w sobie dobre zdjęcie z życia ulicy. Skoro chcemy już uwiecznić performera, uwiecznijmy też emocje zwykłych osób które obserwują jego działania.

 

Zdjęcie musi opowiadać historię

Jest to zasada która odwołuje się nie tylko do fotografii ulicznej, każde zdjęcie powinno opowiadać jakąś historię. W fotografii ulicznej zasada ta jest niezwykle ważna, patrząc na obraz w naszej głowie musi powstać historia, musimy zacząć się zastanawiać co stanie się za chwilę, jak do tego doszło. Fotografujmy różne sytuacje, szczęście, płacz, kłótnie itd. Tego typu emocje praktycznie zawsze niosą za sobą jakąś historię, wystarczy odpowiednio poskładać elementy na zdjęciu i ułożyć je w całość. Dobrą radą jest nadanie zdjęciu odpowiedniego tytułu oraz umieszczenie pod zdjęciem odpowiedniego uzupełniającego komentarza, wyjaśniającego okoliczności w jakich powstała fotografia.

 

Tło wiążące się z głównym tematem oraz pasujące do niego

Tło jest bardzo ważnym elementem na zdjęciu, łączącym wszystkie elementy w całość. Jeżeli sfotografujemy wspaniałą sytuację ale tło nie będzie pasowało do reszty, takie zdjęcie jest bezwartościowe. Inną istotną kwestią jest, że tło nie może odciągać uwagi od pierwszego planu, który powinien być najważniejszy, jedynie uzupełniany elementami znajdującymi się w tle.

Wykonywanie fotografii ulicznej wiąże się z odwagą wykonania zdjęcia w praktycznie każdej sytuacji, również niebezpiecznej lub nieodpowiedniej. Najlepsze zdjęcia uliczne przedstawiają historię, która nie rzadko jest straszna, należy mieć to na uwadze i przygotować się na ewentualność fotografowania w każdych warunkach.

 

 

 

Jedna odpowiedź

  1. Krzysztof

    witam,
    moja przygoda z uliczna fotografia dopiero sie zaczyna tak naprade ale czytajac te zasady musze sie niezgodzic napewno z piersza, bo nie do konca jest tak ze ludzie musza byc na zdjeciu.
    Zastanawia mnie tez dlaczego zdjecie chlopaka z brania podpisane jest autorstwem Diane Arbus skoro pochodzi od Williama Kleina?

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany