Wykonywanie profesjonalnie wyglądających zdjęć znanych z magazynów takich jak National Geographic stanie się łatwiejsze gdy poznamy pewien sekret – większość fotografów korzysta podczas pracy z pomocy filtrów fotograficznych. Te szkiełka mocowane na końcu obiektywu mogą zwiększyć rozpiętość tonalną zdjęć, poprawić kontrast a nawet wpłynąć na czas naświetlania. Jakie filtry warto kupić, oraz jakie informacje musimy znać przed zakupem.

Filtry fotograficzne, ©sxc.hu

Filtry fotograficzne, ©sxc.hu

 

Rodzaj mocowania filtra

Na rynku są dostępne dwa rodzaje filtrów – kwadratowe wymagające specjalnego mocowania kupowanego oddzielnie oraz okrągłe nakręcane na końcu obiektywu. Filtry kwadratowe (typu Cokin) należy mocować w specjalnym uchwycie, który należy dokupić oddzielnie, jest to tanie rozwiązanie które możemy zastosować do każdego obiektywu o dowolnym rozmiarze (oczywiście musimy posiadać mocowania w każdym rozmiarze z osobna, ale wystarczy nam tylko jeden zestaw filtrów). Filtry okrągłe przykręca się na końcu obiektywu, pasują tylko do obiektywów o jednym rozmiarze, gdy zmieniamy obiektyw na inny o innej średnicy, potrzebujemy zakupić drugi filtr.

 

Średnica obiektywu

Aby zakupić filtr fotograficzny musimy znać średnicę naszego obiektywu – jest to liczba którą znajdziemy na przedniej części obiektywu, nad przednią soczewką, liczba która widnieje obok znaku Φ (fi). Upewnijmy się, że znamy tą liczbę przed dokonaniem zakupu, jeżeli kupimy filtr o innej średnicy, nie będzie on pasował do naszego obiektywu. Najczęściej spotykane średnice filtrów to od 52 mm do 77 mm.

 

Wyrównywanie jasności

Gdy zmagamy się z dużą rozpiętością tonalną sceny z którą nasz aparat nie jest w stanie sobie poradzić np. bardzo jasne niebo oraz ciemny pierwszy plan, możemy wyrównać jasność sceny z wykorzystaniem filtra połówkowego szarego. Jest to filtr fotograficzny który do połowy jest przyciemniony a do połowy przezroczysty. Wystarczy, że ustawimy go w takiej pozycji aby ciemna część przysłaniała niebo i gotowe, na zdjęciu powinniśmy uzyskać poprawnie doświetlony pierwszy kadr oraz niebo.

 

Zwiększenie kontrastu oraz redukcja odbić

Filtr polaryzacyjny świetnie nadaje się do fotografowania krajobrazów, poprzez odpowiednią polaryzację światła zwiększa on nasycenie barw oraz kontrast. Ponadto, polaryzacja światła powoduje redukcję silnych odbić np. w tafli wody czy szybach. Moim zdaniem, jest to najważniejszy filtr fotograficzny jaki powinniśmy zakupić ponieważ jego działania nie da się w żaden sposób zasymulować na komputerze, a efekty są rewelacyjne.

 

Zwiększanie czasu ekspozycji

Czasami widzimy zdjęcia wykonywane w słoneczny dzień na których płynące chmury wyglądają jak rozmyte, jak wykonać zdjęcie z długim czasem naświetlania podczas dnia? Sekretnym filtrem pozwalającym na osiąganie naprawdę długich czasów jest filtr ND szary. Na rynku dostępne są filtry szare o różnym stopniu zaciemnienia. Możemy wybrać odpowiedni do danej sytuacji lub zakupić kilka o różnym stopniu zaciemnienia i nakładać je na siebie w celu osiągnięcia zamierzonego efektu.

 

Jakich filtrów nie warto kupować?

Osobiście uważam, że nie warto kupować różnego rodzaju kolorowych filtrów fotograficznym (żółtych, pomarańczowych, czerwonych itp.) ponieważ ich działanie jest bardzo proste to zasymulowania w większości dobrych programów graficznych za pomocą jednego kliknięcia.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany