Większość nowoczesnych aparatów fotograficznych daje możliwość wybrania jednego z wielu automatycznych trybów tematycznych np. zdjęcia portretowe, zdjęcia krajobrazowe czy zdjęcia sportowe. Ogólnie, jestem przeciwnikiem wykorzystywania trybów automatycznych w aparacie fotograficznym, nawet tych tematycznych, ponieważ lubię panować nad tym co robię, ale uważam też, że warto wiedzieć na czym polega ich działanie.

Tryby tematyczne w aparacie cyfrowym

Wybór trybów w aparacie cyfrowym

Tryb automatyczny (Auto)

Zwykły tryb automatyczny sprawdza się najlepiej (o ile można tak powiedzieć?) gdy nie mamy żadnego pomysłu na zdjęcie, nie wiemy czy chcemy dużą czy raczej płytką głębie ostrości, czy czas naświetlania ma być długi czy krótki. Można porównać ten tryb do rzutu kośćmi…czasem się uda dobry rzut, a tutaj, dobre zdjęcie. Aparat w tym trybie po prostu ustawia takie parametry zdjęcia aby ekspozycja była (wg jego wyliczeń) poprawna.

 

Tryb portretowy (Portrait Mode)

Aparat w tym trybie stara się znaleźć główny obiekt znajdujący się na pierwszym planie i ustawia parametry zdjęcia tak aby głębia ostrości była płytka (ustawia małą wartość parametru przysłony) aby rozmyć tło znajdujące się za portretowaną osobą. Jeżeli aparat wykryje, że fotografowana scena jest zbyt ciemna użyje lampy błyskowej do doświetlenia.

Najważniejszy parametr:

Przysłona: Mała wartość przymknięcia, płytka głębia ostrości

 

Tryb krajobrazowy (Landscape Mode)

Aparat ustawiony w ten tryb pracy stara się osiągnąć dużą głębie ostrości poprzez przymknięcie otworu przysłony (ustawienie dużej wartości parametru przysłony). W dobrych warunkach oświetleniowych tryb ten daje zadowalające efekty. Ciekawostką jest fakt, że gdy aparat wykryje, że scena jest zbyt ciemna stara się ją doświetlać lampą błyskową która ma zasięg kilku metrów, moim zdaniem: średnio przydatne podczas fotografowania krajobrazów.

Najważniejszy parametr:

Przysłona: Duża wartość przymknięcia, duża głębia ostrości

 

Tryb sportowy (Sports Mode)

W związku z faktem, że fotografowanie większości dyscyplin sportowych wiąże się z umieszczaniem w kadrze osób w ruchu, aparat stara się ustawić najkrótszy możliwy w danej sytuacji czas naświetlania w celu zamrożenia ruchu. Niestety robi to najczęściej kosztem przysłony, ustawiając ją na najmniejszą możliwą wartość zmniejszając głębie ostrości do minimum (co nie zawsze jest tym co chcielibyśmy uzyskać. Aparat ustawiony w trybie sportowym, zazwyczaj, włącza dodatkowo tryb wykonywania zdjęć seryjnych. Gdy na scenie panują dobre warunki oświetleniowe, tryb ten działa całkiem poprawnie.

Najważniejszy parametr:

Czas naświetlania: Jak najkrótszy czas naświetlania (1/500 – 1/1000 s.) w celu zamrożenia ruchu na scenie

 

Wiem, wiem, pominąłem kilka (set?) innych trybów tematycznych (np. makro który ustawia małą wartość przysłony, co jest moim zdaniem głupotą…) ale chciałem jedynie pokazać na czym one polegają, że nie tworzą wcale żadnej magii która nie jest możliwa do odtworzenia w trybach manualnych. Bo jaki to problem ustawić najmniejszą możliwą wartość przymknięcia przysłony w trybie preselekcji przysłony i wykonywać zdjęcia portretowe (przynajmniej już bardziej świadomie, bo mamy jakąś kontrolę nad aparatem).

 

 

 

 

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany