Fotografowanie nad morzem/oceanem/jeziorem – 5 prostych zasad

Fotografowanie nad morzem/oceanem/jeziorem – 5 prostych zasad

29 lipca 2014 0 przez Tomasz

Nie ma to jak wakacyjne wyjazdy w piękne egzotyczne miejsca z piękną linią brzegową którą można fotografować ze wszystkich stron przez kilka dni o różnych porach dnia. Każdy taki krajobraz to szansa dla każdego fotografa na wzbogacenie swojego portfolio. Przepiękne zdjęcia wykonane nad oceanem, morzem czy jeziorem zawsze działają na mnie inspirująco. 

1) Odbicia

Fotografowanie odbić powstających na powierzchni wody daje ogromne możliwości zwiększenia atrakcyjności fotografii. Jest to szczególnie ważne podczas fotografowania o wschodzie lub zachodzie słońca gdy światło słoneczne tworzy kolorowe odbicia w tafli wody oraz na powierzchni mokrych kamieni czy piasku. Do kontrolowania odbić niezbędny będzie filtr polaryzacyjny, za jego pomocą możemy zredukować niechciane odbicia oraz wzmocnić wybrane.

Odpowiednie ustawienie względem źródła światła, odpowiednia pora dnia, ustawienie filtra polaryzacyjnego, odbicie nieba na powierzchni wody może ogromnie wpłynąć na późniejszy odbiór zdjęcia.

2) Pierwszy plan

Podczas fotografowania krajobrazów nadmorskich bardzo łatwo skończyć ze zdjęciami, które zawierają tylko dwa elementy (np. pół na pół: niebo i piasek). Jednym ze sposobów urozmaicenia zdjęcia jest szukanie możliwości dodania różnych obiektów związanych z danym krajobrazem i umieszczenie ich na pierwszym planie. Wprowadzenie czegoś ciekawego na pierwszym planie (być może kilka ciekawych skał, roślin czy wydm) pozwala na prowadzenie wzroku obserwatora po obrazie. Podczas fotografowania należy eksperymentować z różnymi wysokościami ustawienie aparatu – czasem lepiej wybrać dość niskie ustawienie do naciśnięcia spustu migawki, podczas gdy czasami wyższe ustawienie może działać lepiej. Pamiętajmy również, że jeśli chcemy aby pierwszy plan i tło było wystarczająco ostre na zdjęciu to będziemy musieli fotografować z wysokimi ustawieniami parametru przysłony, ok. f/16, wiąże się to z małym dopływem światła do matrycy i narzuca obowiązek zastosowanie statywu.

3) Dłuższe czasy naświetlania

Innym sposobem, aby urozmaicić i zbudować atmosferę na zdjęciu jest wydłużenie czasu naświetlania, aby rozmyć dowolną część obrazu, który jest w ruchu np. płynącą wodę. W ten sposób można uzyskać „mglisty”, rozmyty efekt powierzchni wody. Aparat podczas długiego czasu naświetlania „rozmywa” poruszające się morskie fale. Oczywiście w tym celu trzeba skorzystać z solidnego statywu, aby upewnić się, że aparat jest idealnie unieruchomiony.

4 i 5) Horyzont

Po pierwsze – należy się upewnić, że linia horyzontu przebiega idealnie poziomo względem krawędzi obrazu. Nie ma nic gorszego jak horyzont który schodzi nienaturalnie w dół względem krawędzi kadru. Jeśli musimy złamać tą „zasadę” – zróbmy to dobrze tak aby wyglądało to na z góry zamierzone działanie. Po drugie – zasadą jest unikanie umieszczania linii horyzontu dokładnie w środku kadru, o wiele lepiej ustawić ją w 1/3 lub 2/3 wysokości zdjęcia (w zależności od tego co chcemy pokazać na zdjęciu – niebo czy powierzchnię wody/ziemi).