Wielokrotnie we wcześniejszych wpisach wspominałem, że światło jest najważniejszą składową każdej fotografii, ponieważ światło i tylko światło jest rejestrowane przez aparat, jego rozkład jasności, cienie, rozbłyski, kolory itd. Zadaniem fotografa jest odpowiednie „spojrzenie” na światło i wydobycie jego piękna na zdjęciu.

Charakter światła

Jeżeli światło jest najważniejszą składową fotografii, to bardzo ważna jest jego odpowiednia jakość. Należy uchwycić je na zdjęciu w najlepszy możliwy sposób. Aby to osiągnąć należy najpierw zdecydować czy potrzebujemy światła miękkiego czy twardego, decyduje o tym głównie rozmiar źródła światła, małe źródło generuje wąską wiązkę światła twardego, duże źródło światła generuje dużo promieni światła – światło miękkie. Przykładowo, światło w bezchmurny dzień, generowane jest przez małe źródło – tarczę słoneczną, będzie twarde, ale gdy niebo zasłonięte jest przez chmury, źródłem światła staje się cały nieboskłon, generując światło miękkie.

Światło twarde tworzy mocne, widoczne cienie, wyraźnie uwidaczniając krawędzie fotografowanego obiektu. Światło miękkie tworzy delikatne cienie, wygładza krawędzie oraz nierówności, dzięki czemu, często wykorzystywane jest w fotografii portretowej oraz produktowej.

Światło twarde tworzy mocne, widoczne cienie. Fot. Tomasz Sergej

Światło twarde tworzy mocne, widoczne cienie.
Fot. Tomasz Sergej

Decyzja wyboru odpowiedniego charakteru światła należy do fotografa, zależna jest od tego jaki efekt chcemy uzyskać na zdjęciu. Światło twarde może zostać „przerobione” na światło miękkie poprzez odbicie go od większej powierzchni (blendy, ściany itd.).

 

Kierunek światła

Drugą najważniejszą rzeczą o której musimy pomyśleć jest kierunek z którego będzie padało światło. Kierunek z którego doświetlamy  jest kluczowy, ponieważ decyduje on o wyglądzie świateł oraz cieni na fotografowanym obiekcie. Inaczej będzie wyglądało zdjęcie portretowe doświetlone lampą błyskową umieszczoną na aparacie (światło padające wzdłuż osi obiektywu), inaczej to samo zdjęcie z lampą umieszczoną z boku fotografowanej osoby. Światło centralne „spłaszcza” fotografowany obiekt, światło boczne tworzy efekt głębi oraz trójwymiarowości poprzez rozkład cieni i świateł.

 

Wykorzystanie dodatkowych źródeł światła

Kolejną istotną rzeczą o której należy pomyśleć jest wykorzystanie kilku źródeł światła. Należy najpierw poprawnie ustawić światło oświetlające fotografowany obiekt nazywane światłem głównym. Drugie światło, nazywane światłem dopełniającym, najczęściej o mniejszej mocy, delikatnie doświetla cienie powstające na obiekcie. Ponadto, możemy wykorzystać dodatkowe źródła światła np. światło tylne doświetlające kontury fotografowanego obiektu.

Kolor światła nazywany jest temperaturą barwną, © sxc.hu

Kolor światła nazywany jest temperaturą barwną,
© sxc.hu

Bardzo ważne jest aby pamiętać, że różne źródła światła mogą mieć inną temperaturę barwną i stwarzać problemy podczas poprawnego ustawiania balansu bieli na zdjęciu. Przykładowo, światło słoneczne ma inną temperaturę barwną niż wolframowa żarówka.