Jeden bit jest najmniejszą reprezentacją informacji w komputerze, można go sobie wyobrazić w formie przełącznika który przyjmuje dwie wartości 1 lub 0. Jeden bajt jest ciągiem zawierającym 8 bitów, jest więc jednostką która może przechowywać 256 różnych wartości (wszystkie kombinacje zer i jedynek każdego z 8 bitów) z zakresu od 0 do 255. Ten zakres wartości jest wykorzystywany do reprezentacji kolorów w różnych urządzeniach np. w monitorze komputerowym lub drukarce.

Reprezentacja 16-bitowa vs. 8-bitowa w fotografii

©sxc.hu

Każdy piksel (punkt) monitora potrzebuje trzech bajtów informacji o kolorze, po jednym na każdy kanał koloru (jeden bajt na kanał zielony, jeden na czerwony oraz jeden na niebieski) taka reprezentacja koloru nazywana jest RGB (ang. Red, Green, Blue) i ma możliwość przechowywania 16,7 milionów różnych kolorów (256 x 256 x 256) które monitor jest w stanie wyświetlić w jednym pikselu.

Format RAW w aparatach cyfrowych wykorzystuje 12, 14 lub nawet 16 bitową reprezentację kolorów. W reprezentacji 16-bitowej informacja o każdym kanale koloru jest przechowywana na dwóch bajtach pozwalając na 65,536 odcieni każdego kanału, w przeciwieństwie do 256 w reprezentacji 8-bitowej.

Monitory oraz drukarki nie są w stanie wyświetlić/wydrukować takiego zakresu kolorów, ale programy graficzne które obsługują reprezentację 16-bitową mogą wykorzystywać te dodatkowe informację podczas różnego rodzaju operacji na obrazie. Gdy obraz 8-bitowy jest poddawany różnego rodzaju operacjom tonalnym bardzo szybko może dojść do jego degradacji ponieważ dane o kolorze mogą zostać „rozciągnięte” zbyt mocno, podczas pracy nad obrazami 16-bitowymi ryzyko degradacji jest o wiele mniejsze dzięki większej ilości danych. Podczas edycji graficznej zalecana jest praca z obrazami 16-bitowymi oraz ich późniejsza konwersja do reprezentacji 8-bitowej do wyświetlania lub drukowania.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany