Światło jest najważniejszą składową w fotografii, bez światła nie ma obrazu, ponieważ aparat podczas wykonywania zdjęcia rejestruje właśnie światło, nie urodę modelki, nie wspaniały krajobraz a tylko światło. Zadaniem fotografa jest tak ustawić sprzęt aby zarejestrowane przez aparat fotograficzny światło utworzyło obraz. Dlatego kluczowym jest poznanie kilku podstawowych własności światła.

 

1) Im większe źródło tym bardziej miękkie światło

A także odwracając powyższe zdanie: im mniejsze (węższe) źródło, tym twardsze światło. Duże źródła światła redukują cienie oraz kontrast. Jest to spowodowane faktem, że im większa powierzchnia świecąca, tym więcej promieni oświetla obiekt z większej liczby kierunków. Dlatego profesjonalni fotografowie płacą duże pieniądze za modyfikatory światła o jak największych rozmiarach w celu uzyskania jak najbardziej zmiękczonego światła.

Wielkość źródła światła ma wpływ na charakter światła w fotografii, ©sxc.hu

Wielkość źródła światła ma wpływ na charakter światła w fotografii, ©sxc.hu

2) Im bliżej źródła światło, tym bardziej miękkie światło

Ten fakt jest powodowany relacją obiektu względem źródła światła. Im bliżej znajduje się obiekt, tym źródło światła staje się relatywnie większe i dzięki temu, na podstawie zasady z punktu pierwszego, światło staje się bardziej zmiękczone.

 

3) Dyfuzor rozprasza światło, zmiękczając je i zwiększając powierzchnie świecenia

Przykładowo, światło słoneczne w bezchmurny dzień tworzy mocne, widoczne cienie, światło jest ostre (twarde). Gdy słońce zajdzie za chmurami, zostaje przez nie rozproszone, chmury działają jak wielki softbox (dyfuzor), cienie są mniej widoczne, światło jest miękkie. Identyczną funkcję spełniają softboxy w studiu fotograficznym, rozpraszają światło, zmiękczają je i poprzez swoją objętość zwiększają powierzchnie źródła światła.

 

4) Odbicie światła od większej powierzchni działa jak dyfuzor

Gdy odbijemy światło z wąskiego źródła światła (np. lampy błyskowej) od większej powierzchni (np. od ściany lub sufitu) zostanie ono nie tylko odbite ale również ulegnie zmiękczeniu poprzez rozproszenie przez większą powierzchnię.

 

5) Odsunięcie źródła światła od obiektu, zmniejszy jego moc o kwadrat różnicy odległości.

Przykładowo: gdy oddalimy źródło światła dwukrotnie od obiektu, jego moc spadnie czterokrotnie (2 do kwadratu).

 

6) Różnica odległości między obiektem, światłem a tłem może zostać wykorzystana w odpowiedni sposób

Gdy ustawimy obiekt blisko tła, zaś źródło światła będzie oddalone o pewną, większą odległość, zarówno obiekt jak i tło zostaną doświetlone. Gdy ustawimy obiekt w połowie odległości między światłem a tłem, zostanie on oświetlone bardziej niż tło.

Zasada odwróconych kwadratów w fotografii

Zasada odwróconych kwadratów w fotografii

7) Światło z przodu zmniejsza widoczność tekstury, światło boczne zwiększa

Zdjęcie portretowe ze światłem padającym od strony aparatu fotograficznego (z przodu) zmniejsza widoczność wszelkich niedoskonałości skóry, światło padające z boku zwiększa widoczność niedoskonałości skóry, tworząc cienie przy każdej nierówności.

 

8) Cienie tworzą głębie

Fotografia jest dwuwymiarowym obrazem trójwymiarowego świata. Aby stworzyć efekt głębi w obrazie, fotografowie wykorzystują cienie. Brak cieni na obrazie tworzy efekt „spłaszczenia”.

Kolor światła nazywany jest temperaturą barwną, © sxc.hu

Kolor światła nazywany jest temperaturą barwną,
© sxc.hu

9) Światło zawsze ma kolor, mimo, że wydaje się być białe (neutralne)

Kolor światła nazywany jest temperaturą barwną. Właśnie dlatego przed wykonaniem zdjęcia musimy ustawić w aparacie odpowiedni balans bieli, tak aby aparat również traktował dane światło jak neutralne, białe. Temperatura barwna liczona jest w stopniach Kelwina (K). Przykładowo kolor (temperatura barwna) światła słonecznego w południe wynosi ok. 5600 K.