Zawsze zachęcam do wykonywania zdjęć które są zgodne z zasadami fotografii, lecz gdy owe zasady są już dobrze znane, warto rozpocząć ich modyfikację na własne potrzeby w celu wykonania niepowtarzalnych ujęć.

W dzisiejszym wpisie chciałbym poruszyć temat fotografii portretowej która lekko nagina lub totalnie łamie przyjęte zasady.

W ciągu ostatnich dni poszukiwałem różnych wskazówek oraz porad innych fotografów, na temat „jak łamać zasady fotografii” aby stworzone w ten sposób fotografie nie odstraszały a przyciągały wzrok. Wynikiem moich poszukiwań jest lista przedstawiona poniżej:

 

1) Zmodyfikuj perspektywę

Większość ujęć portretowych powstaje z „naturalnej” perspektywy, tzn. aparat trzymamy na wysokości oczu (nie tylko swoich ale również fotografowanej osoby 🙂 ). Jest to przyjęta oraz szeroko praktykowana technika, jednak zdecydowana zmiana tej perspektywy może znacząco urozmaicić fotografie. Przykładowo: Wejdźmy na jakiś wysoko położony punkt, i zróbmy zdjęcie osobie stojącej na dole spoglądającej w naszą stronę.

Zdjęcia wykonuj z różnej perspektywy, ©sxc.hu

Zdjęcia wykonuj z różnej perspektywy,
©sxc.hu

2) Kontakt wzrokowy na zdjęciu

Dlaczego na większości zdjęć model/modelka patrzy się w obiektyw? może czas na zmianę? Sprawdźcie sami, jak brak kontaktu wzrokowego z aparatem może wpłynąć na emocje pokazane na zdjęciu. Przykładowo możemy zainteresować osobę czymś co dzieje się poza kadrem, aby jej wzrok skierowany był w danym kierunku, podczas gdy my będziemy wykonywać kolejne ujęcia. Innym sposobem jest skupienie wzroku na obiekcie znajdującym się w kadrze, przedmiocie z którym fotografowana osoba wiąże jakieś emocje/wspomnienia.  Bardzo dobre ujęcia można uzyskać fotografując rodziców bawiących się ze swoimi dziećmi, powstałe w ten sposób kadry będą naturalne, niepozowane. Efekt będzie zdecydowanie lepszy niż na sztywnych ujęciach na których każdy „wlepia” wzrok wprost w aparat.

Brak kontaktu wzrokowego z aparatem dodaje wyrazu. ©sxc.hu

Brak kontaktu wzrokowego z aparatem dodaje wyrazu.
©sxc.hu

3) Zasady kompozycji zdjęć

Istnieje mnóstwo mniej lub bardziej ważnych zasad kompozycji, których znajomość jest istotna. Jak na ironię, jeżeli nie będziemy ich znali, ciężko będzie je złamać. Przykładowo najpowszechniejsza zasada trójpodziału odradza umieszczania najważniejszych elementów na środku lub na krawędziach obrazu, w niektórych przypadkach warto ją złamać dla lepszego wyrazu i umieścić fotografowaną osobę dokładnie w środku kadru lub jej profil przy jednej z krawędzi.

Łamanie zasad kompozycji na zdjęciach portretowych może zaowocować bardzo ciekawym ujęciem.  ©sxc.hu

Łamanie zasad kompozycji na zdjęciach portretowych może zaowocować bardzo ciekawym ujęciem.
©sxc.hu

4) Eksperymentuj oraz baw się światłem

Możliwości wykorzystania światła w fotografii portretowej są praktycznie nieograniczone. Boczne oświetlenie może wprowadzić ciekawy nastrój, oświetlenie z tyłu fotografowanej osoby dodaje tajemniczości. Najlepiej samemu poeksperymentować z oświetleniem osoby z różnych kierunków, dodatkowo możemy wykorzystać różne przedmioty na drodze światła w celu tworzenia różnych kształtów oraz wzorów. Bardzo ciekawe ujęcia można uzyskać, wykorzystując dłuższe czasy naświetlania oraz tzw. „light painting” czyli malowanie światłem.

Eksperymentuj z oświetleniem ©sxc.hu

Eksperymentuj z oświetleniem ©sxc.hu

5) Pozowanie

Pierwszą i najważniejszą zasadą fotografa komercyjnego jest wykonanie ujęć które zapewnią realizację zlecenia. Najczęściej są to ujęcia pozowane, poprawne technicznie oraz zgodne z regułami fotografii. Gdy już wykonamy takie ujęcia, a nadal chcemy wykonać coś specjalnego, zachęcam do wykonania ujęć które są zupełnie niestandardowe oraz niespotykane dla danego modela. W takich sytuacjach bardzo dobrze sprawdzają się podskoki, pozy z wykorzystaniem różnych przedmiotów które teoretycznie nie pasują do danej stylizacji itd.

Wykonuj zdjęcia "niepozowane" oraz niestandardowe,  ©sxc.hu

Wykonuj zdjęcia „niepozowane” oraz niestandardowe,
©sxc.hu

6) Naturalność

Pozowane zdjęcia wyglądają jak…pozowane, fotografuj ludzi w ich naturalnym środowisku w którym czują się komfortowo, dzieci które się bawią, informatyków którzy pracują przed komputerem, rodziny które wspólnie spędzają czas na wycieczce rowerowej, spacerujących przechodniów, zakochanych którzy „zajmują się sobą” a nie aparatem itd. Takie podejście pomoże nie tylko im, ponieważ będą się czuć komfortowo, ale również Tobie ponieważ uzyskasz świetne ujęcia bez głowienia się i wymyślania kolejnych póz.

Ujęcia naturalne wychodzą często lepiej niż pozowane, ©sxc.hu

Ujęcia naturalne wychodzą często lepiej niż pozowane,
©sxc.hu

7) Jedno zdjęcie – jedna część ciała

Tytuł tej wskazówki mówi wszystko, nie umieszczaj na jednym zdjęciu całej sylwetki fotografowanej osoby, fotografuj jej dłonie, stopy, biodra, oczy itd. W ten sposób można uzyskać bardzo interesujące ujęcia. Fotografowanie w ten sposób utworzy na zdjęciach pewną tajemniczość oraz obserwator na pewno na chwile zatrzyma wzrok na Twoim ujęciu zadając sobie pytanie „Co sfotografowana osoba właściwie robi”.  Często to co pozostaje poza kadrem mówi więcej niż to co zostało w nim zawarte.

Warto czasem skupić się fotografowaniu detali. ©sxc.hu

Warto czasem skupić się fotografowaniu detali.
©sxc.hu

8) Tryb seryjny

Przełącz swój aparat w tryb wykonywania zdjęć seryjnych i wykonuj kilka zdjęć za jednym razem. W ten sposób stworzysz serię zdjęć które mogą zostać złożone w jedno zdjęcie panoramiczne pokazujące kilka ujęć. Technika tego typu sprawdza się idealnie podczas fotografowania dzieci które szybko zmieniają swoją pozycje.

Wykorzystaj tryb seryjny w celu wykonania kilku ujęć, a następnie złącz je w jedno zdjęcie panoramiczne, ©sxc.hu

Wykorzystaj tryb seryjny w celu wykonania kilku ujęć, a następnie złącz je w jedno zdjęcie panoramiczne,
©sxc.hu

 

Wiele znanych oraz bardzo udanych zdjęć powstało poprzez łamanie reguł fotografii, jednak moim zdaniem najważniejsze jest najpierw bardzo dobre poznanie reguł aby można je było łamać z odpowiednim rozmachem, tak aby nikt nie mógł nam zarzucić niewiedzy, a przedstawiony efekt był w 100% zamierzony. Ostatnio słuchając radia usłyszałem zdanie które zapadło mi w pamięć: „Jeżeli ktoś chce namalować kota a’la Picasso, najpierw musi umieć narysować normalnego kota”.