Zewnętrzna lampa błyskowa

© sxc.hu

Profesjonalni fotografowie traktują światło lampy błyskowej jako dodatkowe źródło światła. W większości sytuacji scena którą chcemy sfotografować będzie już w pewnym stopniu oświetlona przez światło zastane, jest to najważniejsze źródło światła, ponieważ jest naturalne dla fotografowanej sceny. Światło lampy błyskowej powinno być traktowane jako światło uzupełniające dla światła zastanego, nie zaś jako światło główne, dominujące. Gdy użyjemy lampy błyskowej generującej błysk o zbyt dużym natężeniu, zdominujemy światło zastane a zdjęcie będzie wyglądało sztucznie i nieefektownie, pierwszy plan zostanie prześwietlony, zaś wszystko inne będzie schowane w cieniu. Dzisiaj prezentujemy kilka zasad fotografowania przy użyciu lampy błyskowej, które pomogą uniknąć prześwietlenia:

 

1) Zrób kilka kroków w tył

Zasada odwróconych kwadratów w fotografii

Jednym z najprostszych sposobów na zmniejszenie siły błysku jest oddalenie się od fotografowanej osoby. Większość zdjęć które zostały prześwietlone przez lampę błyskową powstało właśnie dlatego, że fotograf znajdował się zbyt blisko. Jest to bardzo dobry sposób na kontrolowanie siły błysku, zbliżając się zwiększamy moc światła, oddalając się, zmniejszamy.

 

2) Światło rozproszone

Dyfuzor wbudowanej lampy błyskowej

Dyfuzor wbudowanej lampy błyskowej

Lampa błyskowa emituje światło ostre, na fotografii w większości sytuacji lepiej wygląda światło miękkie (rozproszone). Aby zmiękczyć światło lampy błyskowej, należy nałożyć na nią dyfuzor, który można kupić w sklepie z artykułami fotograficznymi lub można zrobić go samemu ( nawet zwyczajne zasłonięcie lampy błyskowej kawałkiem białego arkusza papieru zadziała jak dyfuzor).

 

3) Odbij światło

Światło odbite od większej powierzchni jest bardziej rozproszone

Światło lampy błyskowej odbite od większej powierzchni jest bardziej rozproszone

Innym sposobem na uzyskanie rozproszonego światła jest skierowanie lampy błyskowej w stronę większej powierzchni która zmiękczy je poprzez odbicie. Warto zwrócić uwagę na pracę fotografów reportażowych na różnego rodzaju uroczystościach (komuniach, ślubach itp.), zazwyczaj ich lampa błyskowa skierowana jest w górę w celu odbicia światła od sufitu i w ten sposób doświetlania sceny. Należy zwrócić uwagę od czego odbijamy nasz błysk, ponieważ kolor powierzchni odbijającej wpływa na kolor światła. Niestety ta technika ma zastosowanie tylko podczas używania zewnętrznych lamp błyskowych, użytkownicy aparatów kompaktowych niestety, zazwyczaj nie mają takiej możliwości.

 

4) Tryb „nocny”

Tryb nocny w aparacie Canon 650D

Tryb nocny w aparacie Canon 650D

Większość kompaktowych aparatów cyfrowych posiada opcję wykonywania tzw. zdjęć nocnych / tryb nocny. Aparat ustawiony w tym trybie wykorzystuje dłuższy czas naświetlania do uwiecznienia światła zastanego sceny w połączeniu ze światłem lampy błyskowej doświetlającej główny temat zdjęcia.

 

5) Zmniejsz moc lampy błyskowej

Kontrolowanie siły błysku wbudowanej lampy błyskowej

Kontrolowanie siły błysku wbudowanej lampy błyskowej

Niektóre aparaty cyfrowe (również kompakty) posiadają opcję kontrolowania mocy lampy błyskowej. Jeżeli Wasz aparat jest wyposażony w taką możliwość, warto poeksperymentować z różnymi wartościami mocy błysku, stosownymi do danej sytuacji.

 

6) Ustaw poprawne ISO oraz wartość przysłony

Wpływ parametru ISO na jakość zdjęć oraz na czas naświetlania

Wpływ parametru ISO na jakość zdjęć oraz na czas naświetlania

Wymienione parametry wpływają na ilość światła rejestrowanego przez aparat w danym czasie naświetlania. Im mniejszą wartość przymknięcia przysłony ustawimy, tym więcej światła wpadnie przez obiektyw do aparatu, powodując, że aparat będzie potrzebował krótszego czasu naświetlania aby poprawnie zarejestrować scenę. Zwiększając wartość ISO, zwiększamy czułość aparatu (matrycy światłoczułej) na światło, czyli aparat rejestruje więcej światła w tym samym czasie naświetlania. Z wartością ISO należy jednak uważać, ponieważ wraz z jej wzrostem, wzrasta ilość czumu cyfrowego widocznego (psującego) na zdjęciach. Osobiście podczas fotografowania w pomieszczeniach ustawiam wartość przysłony na ok f/2.8 – f/4.0 oraz wartość ISO 200 – 800, ale jest to bardzo zależne od zastanych warunków oświetleniowych.