12 zasad jak robić lepsze zdjęcia w plenerze

© konradbak – Fotolia.com

Fotografia plenerowa (w szczególności fotografia osób w plenerze) stawia przed fotografem wiele wyzwań. W dzisiejszym poradniku przedstawiamy 12 wskazówek, podanych przez amerykańskiego fotografa James’a Picketta, przetłumaczonych oraz delikatnie zmodyfikowanych przeze mnie, pomocnych podczas pracy w plenerze.

Są trzy parametry które poprawiają wygląd każdej fotografii, również portretowej. Do dnia dzisiejszego nie wynaleziono technologii, która zastąpiłaby poprawną ekspozycję, odpowiednio ustawiony balans bieli oraz poprawnie ustawioną ostrość.

 

1) Samodzielnie wybierz punk ostrości

Gdy ustawiasz aparat w trybie automatycznej selekcji punktów ostrości, psujesz swoje ujęcia portretowe. System ten został zaprojektowany aby automatycznie ustawić ostrość na obiekcie który znajduje się najbliżej. W niektórych przypadkach aparatów z najwyższej półki (np. Canon 1Ds), system wybiera odpowiedni zestaw punktów i wybiera „najlepszy” na podstawie uśredniania dystansu pomiędzy nimi. Gdy ustawiasz punkt ostrości manualnie, masz pełną kontrolę nad tym co ma być najbardziej ostrym punktem na Twoim zdjęciu.

 

2) Zawsze ustawiaj punkt ostrości na oczach fotografowanej osoby

„Oczy są oknem duszy” i powinny być najważniejszym elementem każdej dobrej fotografii portretowej. Nie są one oczywiście jedynym ważnym elementem, ale są najbardziej wyrazistym punktem na twarzy i tak powinny zostać sfotografowane. Gdy fotografujesz z wykorzystaniem jasnego obiektywu (z mała wartością przymknięcia przysłony), punkt ostrości ustawiony na oczach, z wykorzystaniem efektu „bokeh”, lekko rozmyje skórę fotografowanej osoby. Co dodatkowo wspomoże nas podczas retuszu.

 

3) Wykorzystaj małe wartości przymknięcia przysłony obiektywu

Istnieje wiele powodów aby zainwestować w dobrej jakości jasny obiektyw. Najważniejszym z nich jest płytka głębia ostrości. Jeżeli masz możliwość fotografowania z wykorzystaniem wartości przysłony na poziomie f/2.8 lub mniejszej, wykorzystuj to. Najpiękniejsze, naturalnie wyglądające,  zdjęcia portretowe powstają z wykorzystaniem właśnie szeroko otwartej przysłony. Efektowne rozmycia tła które wtedy powstają nazywane są efektem „bokeh”.

 

4) Korzystaj z ogniskowych powyżej 50mm, najlepiej powyżej 85mm

Każdy obiektyw wprowadza zniekształcenia, które są tym bardziej widoczne im krótsza jest ogniskowa. Zastosowanie ogniskowej poniżej 50 mm zniekształca wygląd twarzy fotografowanej osoby. Dodatkowym atutem korzystania z dłuższych ogniskowych jest wzmocnienie efektu rozmycia tła  („bokeh”). Większość fotografów zaleca użycie ogniskowych z zakresu 85mm – 200mm do fotografii portretowej.

 

5) Zawsze fotografuj w formacie RAW

Zdanie to powtarza się we wszystkich dobrych publikacjach o technikach fotografowania. Format RAW to cyfrowy negatyw, niezmodyfikowane dane zebrane wprost z matrycy aparatu. Gdy korzystamy z formatu JPEG, większość informacji zostaje utracona, obraz jest poddawany kompresji. Zdjęcia w formacie RAW mogą zostać poddane o wiele większej gamie edycji zanim zostaną zapisane jako JPEG, przykładowo możemy na komputerze zmienić ustawienie balansu bieli na poprawne. Zmiana balansu bieli w pliku JPEG zawsze wiąże się z mocnym pogorszeniem jakości obrazu.

 

6) Wykorzystaj tzw. karty szarości (ang. „gray card”) aby ustawić balans bieli

Taką szarą kartę można kupić w większości dobrych sklepów fotograficznych lub wykonać samodzielnie. Wystarczy na jednym ze zdjęć w danym miejscu zawrzeć taką kartę w kadrze. Służy ona do dokładnego ustawiania parametru balans bieli w programach do wywoływania zdjęć RAW. Większość tego typu programów posiada narzędzie do ustawiania niestandardowej wartości balansu bieli w postaci „kroplomierza”, wystarczy kliknąć nim na szarej karcie zsynchronizować balans bieli do innych zdjęć z tej serii i gotowe.

 

7) Zdjęcia portretowe wykonuj w cieniu

Światło słoneczne jest bardzo ostre, tworzy mocne cienie na twarzy oraz stwarza ciężkie warunki do ustawienia poprawnego balansu bieli. Gdy fotografowany obiekt znajduje się w cieniu, światło jest rozproszone, tworzy miękkie cienie z łagodnymi przejściami.

 

8) Najlepiej fotografować w pochmurne dni

Zachmurzone niebo tworzy efekt wielkiej lampy z dyfuzorem w postaci chmur (niebo staje się ogromnym softboxem). Dzięki temu światło jest rozproszone, tworząc ładne miękkie cienie i przejścia.

 

9) Jeśli chcesz, możesz poeksperymentować z ostrym światłem słonecznym

Zawsze staraj się mieć pod kontrolą kierunek z którego pada światło, wykorzystaj blendy, lampy błyskowe, aby je dodatkowo kontrolować lub modyfikować. Możesz spróbować wykonać zdjęcia ze słońcem doświetlającym obiekt z tyłu, w ten sposób uzyskasz efekt pięknie rozświetlonych włosów na zdjęciach portretowych.

 

10) Skorzystaj z naturalnych elementów które odbijają/modyfikują światło

Na przykład, większość samochodów dostawczych pomalowanych jest na biało, możemy wykorzystać je jako ogromne blendy odbijające światło, w celu doświetlania sylwetki. Należy pamiętać, że światło odbite od powierzchni w każdym innym kolorze niż białym, zmieni jego kolor i wpłynie na odcień skóry na zdjęciu.

 

11) Zasada słonecznego f/16

Zasada ta mówi, że w słoneczny dzień, gdy ustawimy parametr przymknięcia przysłony na f/16, czas naświetlania będzie odwrotnością ustawionej wartości ISO. Przykładowo, gdy ustawimy ISO 100, wartość przymknięcia przysłony na f/16, to czas naświetlania będzie wynosił ok. 1/100 sekundy. W pochmurne dni zasada ta działa dla wartości f/8.

 

12) Uważaj na niepotrzebne elementy na zdjęciu

Zwracaj uwagę na wszystkie elementy znajdujące się na zdjęciu, czy pasują do siebie i tworzą spójną całość. Linie wysokiego napięcia, śmietniki, słupy itp. tylko czekają aby znaleźć się w kadrze i rozpraszać uwagę od głównego tematu fotografii, czyli twarzy fotografowanej osoby.

 

I na koniec najważniejsza zasada:

„Enjoy what you’re doing and it will show in your work, and the expression of your subject.”